Skip to main content

Morir tibiamente - la agonía del recordar sus muertos

 




Hoy es Navidad. 25 de diciembre de 2023. 
Cuántas Navidades... Cuántas Navidades en mi vida... Pero ni siquiera las recuerdo. Ninguna estaba feliz. Ni siquiera una cuando era un poco más feliz que el promedio. Ni siquiera una que yo recuerde. 
Viví, viví tanto... que ni siquiera siento que he vivido. 
Y ahora comienza el final. Me siento cerca del final. Es el principio del fin.

Mis recuerdos se han vuelto tan débiles, son tan débiles que ya ni siquiera puedo verlos ni oírlos. Murieron dentro de mí... ¡NO! No están muertos. Están enterrados. Están enterrados bajo capas, una capa tras otra. Capas de materia negra, fina e impalpable. Impenetrable.

Ellos yacen enterrados. Descansan, profundamente enterrados. Pero no descansan en paz. Están inquietos. Quieren vivir. Mendigan para ganarse la vida. No toleran su estatus. Una condición de espera indeterminada que es una agonía.

Tienen la naturaleza de un animal salvaje, agazapado en una emboscada, esperando pacientemente a su presa. Y luego la naturaleza del salto. Ese salto felino, repentino, les hace resurgir de la guarida en la que estaban acurrucados, preparados, aunque hambrientos.Son como agujeros negros en los que toda la información se traga y se guarda, no se destruye. 
Se salvan a sí mismos y nuevamente están listos para informarse cuando llega el momento de un nuevo estado. 
Y revivir.

Pronto será primavera. La nieve se derretirá en esta parte del mundo. El frío aflojará su control sobre el cuerpo. Y tal vez estaré a salvo. Tal vez los recuerdos no me perturbarán por un tiempo, como me perturban en la oscuridad cuando cae temprana, y el gris del cielo es uno con el blanco de la nieve que cubre esta tierra helada, y los ojos se vuelven ciegos y no pueden ver dónde comienza uno o termina la otra.

Quizás —yo también sobreviviré este invierno. Sobreviviré a los recuerdos de una nueva Navidad. 
Cada Navidad es una transfiguración. Me transfiguraré de nuevo en algo más viejo pero más preparado.¿No es más preparado el que ya no teme a la muerte porque día a día convive con los recuerdos de sus muertos?¿Es la muerte inminente la que cambia los colores de los recuerdos? Lo que ya no los hace tan urgentes sino sutiles, invisibles e insensibles.
 Colores negros, como la oscuridad inescrutable que cae a principios del invierno en este reino de hielo del norte.
Y se han vuelto tan inescrutables que presto aún menos atención al malestar que depositan en los pliegues del cuerpo, y al desasosiego que el espíritu causa a mi alma, por sus gritos ahogados que imploran por la vida.Durante todos estos años los guardé en mí. Los mantuve vivos. ¿Qué será de ellos cuando yo termine? ¿Dónde acabarán ellos? ¿Y quién me mantendrá vivo como yo los he mantenido vivos a ellos?

Los veré morir tibiamente, como me veo, yo, morir tibiamente.


Comments

Popular posts from this blog

Fasting to reconnect your "Self" to your body

If there is a discrepancy between yourself and the body, between what you are and what you don't feel you are in your body, then fast, because there is excess to remove in the body. Through the stratifications of fat, the material that alienates you is deposited in the body. Removing decades of fat you remove the "Self" from its impediments to be reconnected with the body. Start thinking about fasting and wait for the right moment. Your body has its own indicators; it will signal when it is the right time to start fasting. Fasting is not a mere physical fact. It is changing the spirit of a time that has become stranger to us and that lives in us in order to alienate us to ourselves. Impossible to fast, without implying a change of the inner spirit. Those who fasted in the Old Testament did so to invoke great changes in life. Jesus himself fasted for forty nights and forty days and after fasting he was ready and strong enough to resist the devil and was ripe for his minist...

Poetry dwells near the divine light's breath

  The comparison between poetry and divine light that we proposed HERE finds its perfect explanation in Saint Paul, Letters to the Romans I,19: τὸ γνωστὸν τοῦ θεοῦ φανερόν ἐστιν ἐν αὐτοῖς, ὁ ⸂θεὸς γὰρ αὐτοῖς ἐφανέρωσεν , what can be known of God was manifested to them (in men), indeed God manifested to them. Poetry unveils in the human being the need to be human, i.e.the need for Beauty, for feeling the Beauty in itself and with itself, and this feeling is supported by the divine light. As we are influenced by the idea of Saint Augustine of saeculum , we maintain that poetry belongs to the saeculum and therefore stops on the threshold of the divine light [ I] without crossing that threshold, but it senses the light beyond that threshold. We are taken to that threshold by the human feeling of Beauty within us that leads us up to there: up to that door that it is not possible to cross in our being human, but nevertheless, the very dwelling on that threshold is illuminated by the ve...

Similarities between Lithuanian, Sanskrit and Ancient Greek: the sigmatic future

by Fabrizio Ulivieri Lithuanian is the most archaic among all the Indo-European languages spoken today, and as a result it is very useful, indeed, indispensable in the study of Indo-European linguistics. The most important fact is that Lithuanian is not only very archaic, but still very much alive, i. e., it is spoken by about three and a half million people. It has a rich tradition in folklore, in literature, and it is used very successfully in all walks of modern life, including the most advanced scientific research. Forced by our interest for this piece of living archaism, we go deeper in our linguistic survey. One of the most noticeable similarities is the future (- sigmatic future -). Lithuanian has preserved a future tense from prehistoric times: it has one single form, e.g. kalbė-siu 'I will speak', etc. kalbė-si kalbė-s kalbė-sime kalbė-site kalbė-s This form kalbėsiu is made from the stem kalbė-(ti) 'to speak', plus the ancient stem-end...