Skip to main content

Piccolo saggio di esistenza quotidiana - la forza del caffè





Capisci che certe volte il disgusto raggiunge un livello isopportabile? E non era una domanda che faceva ad un altro ma che faceva a se stesso. Ma la faceva come se la ponesse ad un altro. Come se quel disgusto appartenesse a qualcuno che lui non era, ma con cui doveva obtorto collo condividere lo stesso spazio.
E in effetti era così, doveva condividere molti spazi, l'io di tante persone, che avrebbe voluto, agitando una bacchetta magica, far sparire e per sempre.
Dividere quegli spazi non lo rendeva libero. Ma schiavo. Gli sottraevano spazio, glielo occupavano e lo facevano schiavo, schiavo di una tristezza che poi sfociava nel dubbio, nell'incertezza e nella difficoltà a reagire. Ma la libertà non è un dono che ti arriva. Libertà e verità corrono parallele e sono selettive. Solo chi le sa cercare e trovare, diviene libero e conosce la verità.
Tutte quelle figure umane con cui doveva condividere lo spazio della sua esistenza dalla mattina alla sera erano lì per quello, per ricordargli: sei nato libero ma noi ti abbiamo fatto schiavo. Ricordalo!
E allora si fermava, e prendeva tempo per pensare. Solo in quel tempo che passava con se stesso, ritrovava i fondamenti della libertà e verità.
Prendeva un caffè. Andava da Ali, al piano terra del centro commerciale di Vilnius, Panorama, e prendeva un caffè. Il caffè lo restaurava. Il caffè era il primo fondamento della libertà. Forse perché non vi era mai stato un dottore, allopata o omeopata non importa, che non gli avesse ingiunto di smettere di prendere il caffè. Ma lui aveva sempre disobbedito e lo aveva preso, anzi aveva aumentato il numero dei caffè che prendeva durante il giorno: era passato da quattro a sette, otto...ormai non li contava più. A lui il caffè faceva bene. Lo rendeva libero. Era un segno di non conformità di non adattamento.
Ecco anche quella volta prese un caffè. La testa era confusa, piena di nebbia prima. Ma poi i pensieri si fecero tersi e poi limpidi. E le direzioni smisero di ingarbugliarsi ma si districarono, divennero lineari, non più contorte. E disse.
Ecco!

Comments

Popular posts from this blog

Fasting to reconnect your "Self" to your body

If there is a discrepancy between yourself and the body, between what you are and what you don't feel you are in your body, then fast, because there is excess to remove in the body. Through the stratifications of fat, the material that alienates you is deposited in the body. Removing decades of fat you remove the "Self" from its impediments to be reconnected with the body. Start thinking about fasting and wait for the right moment. Your body has its own indicators; it will signal when it is the right time to start fasting. Fasting is not a mere physical fact. It is changing the spirit of a time that has become stranger to us and that lives in us in order to alienate us to ourselves. Impossible to fast, without implying a change of the inner spirit. Those who fasted in the Old Testament did so to invoke great changes in life. Jesus himself fasted for forty nights and forty days and after fasting he was ready and strong enough to resist the devil and was ripe for his minist...

Poetry dwells near the divine light's breath

  The comparison between poetry and divine light that we proposed HERE finds its perfect explanation in Saint Paul, Letters to the Romans I,19: τὸ γνωστὸν τοῦ θεοῦ φανερόν ἐστιν ἐν αὐτοῖς, ὁ ⸂θεὸς γὰρ αὐτοῖς ἐφανέρωσεν , what can be known of God was manifested to them (in men), indeed God manifested to them. Poetry unveils in the human being the need to be human, i.e.the need for Beauty, for feeling the Beauty in itself and with itself, and this feeling is supported by the divine light. As we are influenced by the idea of Saint Augustine of saeculum , we maintain that poetry belongs to the saeculum and therefore stops on the threshold of the divine light [ I] without crossing that threshold, but it senses the light beyond that threshold. We are taken to that threshold by the human feeling of Beauty within us that leads us up to there: up to that door that it is not possible to cross in our being human, but nevertheless, the very dwelling on that threshold is illuminated by the ve...

Similarities between Lithuanian, Sanskrit and Ancient Greek: the sigmatic future

by Fabrizio Ulivieri Lithuanian is the most archaic among all the Indo-European languages spoken today, and as a result it is very useful, indeed, indispensable in the study of Indo-European linguistics. The most important fact is that Lithuanian is not only very archaic, but still very much alive, i. e., it is spoken by about three and a half million people. It has a rich tradition in folklore, in literature, and it is used very successfully in all walks of modern life, including the most advanced scientific research. Forced by our interest for this piece of living archaism, we go deeper in our linguistic survey. One of the most noticeable similarities is the future (- sigmatic future -). Lithuanian has preserved a future tense from prehistoric times: it has one single form, e.g. kalbė-siu 'I will speak', etc. kalbė-si kalbė-s kalbė-sime kalbė-site kalbė-s This form kalbėsiu is made from the stem kalbė-(ti) 'to speak', plus the ancient stem-end...