Skip to main content

Un'aporia insanabile

 



Da "Il Sorriso Della Meretrice" in Academia

 

«La felicità nasce dal viver bene. E io vivo bene. Dunque son felice.»

«Si vede dalla tua rotondità che sei felice.»

 

Sorrise.

 

Mi parlava almeno quattro cinque volte al giorno. Era praticamente divenuto la mia ossessione. Mi attraeva. E alla fine penso di essermene innamorato.

Il mio sguardo era sempre concentrato su di lui quando passava. Il resto era puramente accidentale.

 

«Tu sei l'idea platonica della tua specie» gli mormoravo ogni volta che mi sorrideva felice passandomi davanti.

«Ma se Socrate fu persino contestato da Parmenide per ammettere certe idee escatologiche!»

«Forse perché Parmenide non ti aveva conosciuto» gli replicai.

 

Era un' ossessione. Sì era un'ossessione.

Quell'ossessione mi salvava. Il mondo era diventato difficile. Molto difficile. Inquietante.

La crisi globale non risparmiava nessuno Stato e nessun cittadino, a parte i pochi che possedevano tutto, anche le anime di chi era da loro posseduto.

E allora uno come me finiva per rifugiarsi in ciò che gli dava sicurezza, certezza. La certezza di un materiale caldo, morbido e soffice.

Ma l'ossessione viveva anche in virtù di un'aporia fra il tutto e la parte. Per il fatto che quell'entità non aveva sussistenza di per sé. Viveva in relazione al resto. Si sarebbe potuta concedere alla mia passione solo se anche il resto si fosse concesso.

Il tutto finiva per condizionare la parte, benché io fossi solo interessato alla parte.

Così dovetti cominciare a corteggiare il tutto.

 

«Ultimamente non porti più i pantaloni, vieni sempre con la gonna. Ma oggi, finalmente, ti sei messa i pantaloni per la mia gioia.»

«Ahh, ti piacciono i pantaloni» rispose il tutto.

«Sì, ti stanno bene modellano il tuo corpo» risposi al tutto, ma parlavo alla parte.

 

Mi accorsi che ero caduto in un'aporia insanabile. Avevo iniziato a dialogare con la parte, ma ora dovevo circuire il tutto per avere la parte.

Una situazione alienante. Praticamente la parte si era già concessa, ma il tutto ancora no.

 

Non vedevo soluzione. Non avevo soluzione.

Ma era un bel sogno quella rotondità soda che mi passava davanti alla scrivania e da dietro mi sorrideva a dispetto della legittima proprietaria che viveva lontana da quella inconsapevole relazione che io avevo instaurato con quella parte del suo corpo e che rischiarava lunghi pomeriggi noiosi.

Fu un bel sogno quel culo. Il sogno di un inverno freddo il cui unico calore fu quella meravigliosa idea di possessione.

 

 

Comments

Popular posts from this blog

Fasting to reconnect your "Self" to your body

If there is a discrepancy between yourself and the body, between what you are and what you don't feel you are in your body, then fast, because there is excess to remove in the body. Through the stratifications of fat, the material that alienates you is deposited in the body. Removing decades of fat you remove the "Self" from its impediments to be reconnected with the body. Start thinking about fasting and wait for the right moment. Your body has its own indicators; it will signal when it is the right time to start fasting. Fasting is not a mere physical fact. It is changing the spirit of a time that has become stranger to us and that lives in us in order to alienate us to ourselves. Impossible to fast, without implying a change of the inner spirit. Those who fasted in the Old Testament did so to invoke great changes in life. Jesus himself fasted for forty nights and forty days and after fasting he was ready and strong enough to resist the devil and was ripe for his minist...

Poetry dwells near the divine light's breath

  The comparison between poetry and divine light that we proposed HERE finds its perfect explanation in Saint Paul, Letters to the Romans I,19: τὸ γνωστὸν τοῦ θεοῦ φανερόν ἐστιν ἐν αὐτοῖς, ὁ ⸂θεὸς γὰρ αὐτοῖς ἐφανέρωσεν , what can be known of God was manifested to them (in men), indeed God manifested to them. Poetry unveils in the human being the need to be human, i.e.the need for Beauty, for feeling the Beauty in itself and with itself, and this feeling is supported by the divine light. As we are influenced by the idea of Saint Augustine of saeculum , we maintain that poetry belongs to the saeculum and therefore stops on the threshold of the divine light [ I] without crossing that threshold, but it senses the light beyond that threshold. We are taken to that threshold by the human feeling of Beauty within us that leads us up to there: up to that door that it is not possible to cross in our being human, but nevertheless, the very dwelling on that threshold is illuminated by the ve...

Similarities between Lithuanian, Sanskrit and Ancient Greek: the sigmatic future

by Fabrizio Ulivieri Lithuanian is the most archaic among all the Indo-European languages spoken today, and as a result it is very useful, indeed, indispensable in the study of Indo-European linguistics. The most important fact is that Lithuanian is not only very archaic, but still very much alive, i. e., it is spoken by about three and a half million people. It has a rich tradition in folklore, in literature, and it is used very successfully in all walks of modern life, including the most advanced scientific research. Forced by our interest for this piece of living archaism, we go deeper in our linguistic survey. One of the most noticeable similarities is the future (- sigmatic future -). Lithuanian has preserved a future tense from prehistoric times: it has one single form, e.g. kalbė-siu 'I will speak', etc. kalbė-si kalbė-s kalbė-sime kalbė-site kalbė-s This form kalbėsiu is made from the stem kalbė-(ti) 'to speak', plus the ancient stem-end...