Skip to main content

Perché la gente ama la propaganda e non la verità?




Perché la gente ama la propaganda e non la verità?
Perché lo spirito di verità non dimora presso tutti, innanzitutto.

Spiritum veritatis, quem mundus non potest accipere, quia non videt eum nec cognoscit. Vos cognoscitis eum, quia apud vos manet; et in vobis erit.[1]

Molte persone non sono strutturate per la ricerca della verità. Cercare la verità implica volontà, sofferenza, studio, dedizione. La verità è ἀ-λήθεια, togliere dal nascondimento, tanto per ricollegarsi ad echi heideggeriani.
Per questo dico che molte persone non sono strutturate. Molti sono invece strutturati per essere imboccati, nutriti, pasciuti e pascolati nella menzogna; seduti stanchi, svuotati e abbrutiti, davanti ad una TV, o di passaggio davanti a distorcenti ma altisonanti titoli di giornali, e perciò allevati alla propaganda, tramite un' informazione ripetitiva, ossessiva ma essenziale, che distrae di-vertendo dalla verità. Il di-vertimento in effetto ha un doppio ruolo: intrattiene non annoiando con contenuti piatti e facilmente accessibili (ottimi per idiotizzare), e porta in altra direzione (di-verte) rispetto alla verità che λανθάνει, si nasconde, rimane occulta, invisibile ai più.
La propaganda nutrisce di paure, e avvicina il gregge in cerca di protezione e del calore comune del riparo che fa gregge, appunto, perché solo nell'essere tutti nella stessa condizione (simili) ti fa sentire meno codardo e solo; perché vedi la tua codardia riconosciuta in tanti altri esseri simili a te e per questo ne deduci che quella è una condizione umana comune e inevitabile.
Chi sta fuori dal gregge, l'e-gregius, professa il coraggio, la voglia di essere coraggioso, pur provando paura (perché la paura è umana), cerca la strada migliore per scoprire la verità in prima persona, cerca la via della sfida al sistema che controlla il gregge, perché nel gregge non si riconosce, perché in lui abita (o comincia ad abitare) la verità che ti fa e-gregius, fuori dal gregge e ti spinge verso la via del coraggio e della rivolta.
La verità è una via di croce, e non tutti sono in grado di sopportare il peso di una croce, che ha le sue ben salde radici nel Portatore per eccellenza della Croce.

Ego sum via et veritas et vita; nemo venit ad Patrem nisi per me [2]

-------------------------------------------------

[1] Ioannis, 14, 17
[2] Ioannis, 14, 6










Comments

Popular posts from this blog

Fasting to reconnect your "Self" to your body

If there is a discrepancy between yourself and the body, between what you are and what you don't feel you are in your body, then fast, because there is excess to remove in the body. Through the stratifications of fat, the material that alienates you is deposited in the body. Removing decades of fat you remove the "Self" from its impediments to be reconnected with the body. Start thinking about fasting and wait for the right moment. Your body has its own indicators; it will signal when it is the right time to start fasting. Fasting is not a mere physical fact. It is changing the spirit of a time that has become stranger to us and that lives in us in order to alienate us to ourselves. Impossible to fast, without implying a change of the inner spirit. Those who fasted in the Old Testament did so to invoke great changes in life. Jesus himself fasted for forty nights and forty days and after fasting he was ready and strong enough to resist the devil and was ripe for his minist...

Poetry dwells near the divine light's breath

  The comparison between poetry and divine light that we proposed HERE finds its perfect explanation in Saint Paul, Letters to the Romans I,19: τὸ γνωστὸν τοῦ θεοῦ φανερόν ἐστιν ἐν αὐτοῖς, ὁ ⸂θεὸς γὰρ αὐτοῖς ἐφανέρωσεν , what can be known of God was manifested to them (in men), indeed God manifested to them. Poetry unveils in the human being the need to be human, i.e.the need for Beauty, for feeling the Beauty in itself and with itself, and this feeling is supported by the divine light. As we are influenced by the idea of Saint Augustine of saeculum , we maintain that poetry belongs to the saeculum and therefore stops on the threshold of the divine light [ I] without crossing that threshold, but it senses the light beyond that threshold. We are taken to that threshold by the human feeling of Beauty within us that leads us up to there: up to that door that it is not possible to cross in our being human, but nevertheless, the very dwelling on that threshold is illuminated by the ve...

Similarities between Lithuanian, Sanskrit and Ancient Greek: the sigmatic future

by Fabrizio Ulivieri Lithuanian is the most archaic among all the Indo-European languages spoken today, and as a result it is very useful, indeed, indispensable in the study of Indo-European linguistics. The most important fact is that Lithuanian is not only very archaic, but still very much alive, i. e., it is spoken by about three and a half million people. It has a rich tradition in folklore, in literature, and it is used very successfully in all walks of modern life, including the most advanced scientific research. Forced by our interest for this piece of living archaism, we go deeper in our linguistic survey. One of the most noticeable similarities is the future (- sigmatic future -). Lithuanian has preserved a future tense from prehistoric times: it has one single form, e.g. kalbė-siu 'I will speak', etc. kalbė-si kalbė-s kalbė-sime kalbė-site kalbė-s This form kalbėsiu is made from the stem kalbė-(ti) 'to speak', plus the ancient stem-end...