Skip to main content

Sono reali i personaggi di "Rugìle"?



Alle presentazioni del mio romanzo "Rugìle" la domanda più frequente è se i personaggi siano veri, realmente esistiti.
Come dice Proust un livre est le produit d'un autre moi que celui que nous manifestons dans nos habitudes, dans la société, dans nos vices, e con questa citazione potrei aver liquidato la verità sui  personaggi di "Rugìle".
Ma non è così.
Credo che nessuno scriva senza essere ispirato da personaggi reali o fatti reali. Nemmeno i filosofi.
La filosofia Kant in un certo senso vive di "progettualità apriori" interiore, non essendosi Kant mai mosso da Königsberg per tutta la sua vita doveva proiettarsi in qualche modo nel mondo esterno già possedendolo interiormente per cui venisse a mancare in lui il desiderio di percorlo in lungo e largo, essendo il filosofo un sedentario.
In Heidegger d'altronde è difficile separare la sua filosofia dalla visione di fondo nazista che la domina a cui Heidegger aderì più o meno palesamente.
A maggior ragione gli scrittori di romanzi non possono esimersi da questo assioma.
In "Rugìle" i personaggi importanti sono Ipazia, Camilla e Rugìle.


Ipazia non è mai esistita. Si nutre parzialmente di un personaggio reale che aveva anche ispirato "Il sorriso della meretrice" pubblicato precedentemente con David e Matthaus, per il resto è un patchwork di finzione e vari personaggi reali incontrati. Per certi aspetti si avvicina a Rugìle ma se ne differenzia per la mancanza di volontà radicale che domina la drammaticità di Rugìle.

Camilla è invece un personaggio al 90 percento reale. Solo ne sono state estremizzati gli atteggiamenti e esasperati i toni del vivere soprattutto muscolarmente e fisicamente, che già erano intensi nel personaggio vero.

Rugìle è reale al 15 percento. Il restante 85 percento è stato creato ad arte. Al tempo che scrivevo avevo in mente il dramma della Medea di Euripide e volevo creare perciò una Medea moderna. Il gioco del sesso come esemplificazione della forza quantica dell'istinto mi offriva questa possibilità e allora ho forzato i termini della radicalità che forse era già latente nel personaggio reale. Ho inoltre esasperato gli insegnamenti ricevuti in amore dal personaggio reale e li ho portati ad una distanza quasi irreale da quel personaggio.
Dovevo in qualche modo ringraziare il personaggio reale per tutto quello che mi aveva dato. E l'ho fatto con un'iperbole.

Questi personaggi sono stati creati secondo un detto abbastanza tipico di chi scrive: arrivi a un punto in cui il personaggio ti sfugge di mano, non lo controlli più, va oltre le tue intenzioni, segue una vita propria rispetto all'imput che gli hai inferto inizialmente...poi acquisterà una vita autonoma e indipendente e ti obbligherà ad assecondarlo perché ti indicherà la direzione della strada da seguire per lo sviluppo della storia a cui lavori.
Ed è stato in effetti così. Anche questo è un assioma difficile da confutare.


COMPRA su Amazon:
Rugìle

Comments

Popular posts from this blog

Fasting to reconnect your "Self" to your body

If there is a discrepancy between yourself and the body, between what you are and what you don't feel you are in your body, then fast, because there is excess to remove in the body. Through the stratifications of fat, the material that alienates you is deposited in the body. Removing decades of fat you remove the "Self" from its impediments to be reconnected with the body. Start thinking about fasting and wait for the right moment. Your body has its own indicators; it will signal when it is the right time to start fasting. Fasting is not a mere physical fact. It is changing the spirit of a time that has become stranger to us and that lives in us in order to alienate us to ourselves. Impossible to fast, without implying a change of the inner spirit. Those who fasted in the Old Testament did so to invoke great changes in life. Jesus himself fasted for forty nights and forty days and after fasting he was ready and strong enough to resist the devil and was ripe for his minist...

Poetry dwells near the divine light's breath

  The comparison between poetry and divine light that we proposed HERE finds its perfect explanation in Saint Paul, Letters to the Romans I,19: τὸ γνωστὸν τοῦ θεοῦ φανερόν ἐστιν ἐν αὐτοῖς, ὁ ⸂θεὸς γὰρ αὐτοῖς ἐφανέρωσεν , what can be known of God was manifested to them (in men), indeed God manifested to them. Poetry unveils in the human being the need to be human, i.e.the need for Beauty, for feeling the Beauty in itself and with itself, and this feeling is supported by the divine light. As we are influenced by the idea of Saint Augustine of saeculum , we maintain that poetry belongs to the saeculum and therefore stops on the threshold of the divine light [ I] without crossing that threshold, but it senses the light beyond that threshold. We are taken to that threshold by the human feeling of Beauty within us that leads us up to there: up to that door that it is not possible to cross in our being human, but nevertheless, the very dwelling on that threshold is illuminated by the ve...

Similarities between Lithuanian, Sanskrit and Ancient Greek: the sigmatic future

by Fabrizio Ulivieri Lithuanian is the most archaic among all the Indo-European languages spoken today, and as a result it is very useful, indeed, indispensable in the study of Indo-European linguistics. The most important fact is that Lithuanian is not only very archaic, but still very much alive, i. e., it is spoken by about three and a half million people. It has a rich tradition in folklore, in literature, and it is used very successfully in all walks of modern life, including the most advanced scientific research. Forced by our interest for this piece of living archaism, we go deeper in our linguistic survey. One of the most noticeable similarities is the future (- sigmatic future -). Lithuanian has preserved a future tense from prehistoric times: it has one single form, e.g. kalbė-siu 'I will speak', etc. kalbė-si kalbė-s kalbė-sime kalbė-site kalbė-s This form kalbėsiu is made from the stem kalbė-(ti) 'to speak', plus the ancient stem-end...