Skip to main content

Amo ferocemente, disperatamente la vita - per questo aborro i meme



Amo ferocemente, disperatamente la vita. E credo che questa ferocia, questa disperazione mi porteranno alla fine. Amo il sole, l'erba, la gioventù. L'amore per la vita è divenuto per me un vizio più micidiale della cocaina. Io divoro la mia esistenza con un appetito insaziabile (P:Pasolini)



Una mia amica, Monica Bucciantini, attrice di teatro mi ha più volte ripetuto che il male della nostra cultura (in senso late) è "la mancanza di Maestri. Non ci sono più Maestri oggi".
All'inizio mi pareva un'opinione poco condivisibile. Troppo teatrale forse. Troppo confinata alla cultura teatrale (stricte).
Invece con il tempo credo di aver raggiunto il punto di coincidere con il suo giudizio.
Se mi guardo intorno di Maestri non ne vedo. Solo ripetitori, che a furia di ripetere opinioni acquisite e consolidate da decenni non hanno altra alternativa che continuare a ripeterle.
Per trovare Maestri devo risalire a qualche anno indietro: a Pasolini, a Fellini, a Moravia, a Totò, Mastroianni, Strehler, Gaber, Evola...alcuni di questi erano pure noiosi (e tutti di Sinistra, con la sola eccezione di Evola) ma avevano tutti qualcosa da dire.
Mi ricordo in particolare Pasolini: un logorroico, un noioso, uno che parlava di tutto...ma aveva qualcosa dire. E con vigore e veemenza lo esprimeva. Anche con volgarità e disgusto talora.
Oggi ai Maestri si sono sostituiti i meme. Replicatori senza novità e senza fine, senza la forza dell'aver qualcosa da dire. Replicatori di modelli vuoti e deboli.
La creatività sta nel connettere un'idea alla forza della sua espressività. Un Maestro infatti connette la forza dell'idea alla forza di espressione. Al bisogno di dire in modo inequivocabile e assoluto ciò che ritiene come un valore inderogabile.
Il meme invece è un valore relativo che tende a ripetersi non per una forza interna ma per una comodità di espressione, conformità alla comodità, omologazione, per mancanza di iconoclastia, all'interno di una società lassista e troppo permissiva.
I valori forti infatti si sviluppano solo sotto regimi, società dominate da forti contrasti sociali, società oppressive e autoritarie...La troppa permissività distrugge i valori forti.

Nelle società democratiche, dove il liberalismo (i.e. capitalismo selvaggio) e il permissivismo (apparente) dominano, esiste solo conformità per mancanza di contrasto, per piattezza di espressione, per ripetizione infinita, per replicazione, per annullamento dei contrasti e delle differenze (l'esempio più calzante è Facebook).
E' la società dei meme, che agiscono solo in modo deterministico, quasi in assenza di libero arbitrio, ben descritta da David Deutsch in "The Beginning of Infinity":

"Meme: An idea that is a replicator. A rational meme replicates because people find it valuable. An anti-rational meme replicates by disabling its holder's rational thinking so that one has no choice but to spread it"

Princas VilniuJe

 

Comments

Popular posts from this blog

Fasting to reconnect your "Self" to your body

If there is a discrepancy between yourself and the body, between what you are and what you don't feel you are in your body, then fast, because there is excess to remove in the body. Through the stratifications of fat, the material that alienates you is deposited in the body. Removing decades of fat you remove the "Self" from its impediments to be reconnected with the body. Start thinking about fasting and wait for the right moment. Your body has its own indicators; it will signal when it is the right time to start fasting. Fasting is not a mere physical fact. It is changing the spirit of a time that has become stranger to us and that lives in us in order to alienate us to ourselves. Impossible to fast, without implying a change of the inner spirit. Those who fasted in the Old Testament did so to invoke great changes in life. Jesus himself fasted for forty nights and forty days and after fasting he was ready and strong enough to resist the devil and was ripe for his minist...

Poetry dwells near the divine light's breath

  The comparison between poetry and divine light that we proposed HERE finds its perfect explanation in Saint Paul, Letters to the Romans I,19: τὸ γνωστὸν τοῦ θεοῦ φανερόν ἐστιν ἐν αὐτοῖς, ὁ ⸂θεὸς γὰρ αὐτοῖς ἐφανέρωσεν , what can be known of God was manifested to them (in men), indeed God manifested to them. Poetry unveils in the human being the need to be human, i.e.the need for Beauty, for feeling the Beauty in itself and with itself, and this feeling is supported by the divine light. As we are influenced by the idea of Saint Augustine of saeculum , we maintain that poetry belongs to the saeculum and therefore stops on the threshold of the divine light [ I] without crossing that threshold, but it senses the light beyond that threshold. We are taken to that threshold by the human feeling of Beauty within us that leads us up to there: up to that door that it is not possible to cross in our being human, but nevertheless, the very dwelling on that threshold is illuminated by the ve...

Similarities between Lithuanian, Sanskrit and Ancient Greek: the sigmatic future

by Fabrizio Ulivieri Lithuanian is the most archaic among all the Indo-European languages spoken today, and as a result it is very useful, indeed, indispensable in the study of Indo-European linguistics. The most important fact is that Lithuanian is not only very archaic, but still very much alive, i. e., it is spoken by about three and a half million people. It has a rich tradition in folklore, in literature, and it is used very successfully in all walks of modern life, including the most advanced scientific research. Forced by our interest for this piece of living archaism, we go deeper in our linguistic survey. One of the most noticeable similarities is the future (- sigmatic future -). Lithuanian has preserved a future tense from prehistoric times: it has one single form, e.g. kalbė-siu 'I will speak', etc. kalbė-si kalbė-s kalbė-sime kalbė-site kalbė-s This form kalbėsiu is made from the stem kalbė-(ti) 'to speak', plus the ancient stem-end...